Zrozumienie, jak należy pokierować danym modelem jest jednym z najważniejszych elementów każdej sesji

W przypadku wykonywania zdjęć krajobrazowych lub fotografowania architektury, uzyskanie najlepszej kompozycji polega zazwyczaj na znalezieniu sposobu wykorzystania kształtów, wzorów i linii obecnych w danej scenie, w celu zbudowania z nich atrakcyjnego wizualnie obrazu. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jest inaczej, fotografia portretowa rządzi się nieco innymi prawami. Jako fotograf mody albo też pięknych modelek, autor zdjęć ilustrujących artykuły, musisz znaleźć sposoby tworzenia wyraziście skomponowanych portretów, a to w dużej mierze można osiągnąć poprzez odpowiednie upozowanie fotografowanej osoby.

Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że nie istnieją żadne sztywne reguły dotyczące pozowania; każda koncepcja może się zmienić, zazwyczaj nawet znacznie, w zależności od wyglądu fotografowanego modela, miejsca i rodzaju sesji. Chociaż przekonasz się, że są pewne rzeczy, które z zasady sprawdzają się dobrze, to jednak każdy z nas ma nieco inną twarz i ciało, więc rzadko uda się powtórzyć dokładnie tę samą pozę. Z pewnością warto jednak stosować się do wskazówek, mówiących o tym, co przeważnie wygląda dobrze, a czego lepiej unikać

Oczywiście, inną istotną kwestią, którą zawsze należy mieć na uwadze, jest to, że zadaniem modela nie jest wierne naśladowanie Ciebie, nawet w sytuacjach, w których osoba pozująca jest niedoświadczona i udzielasz jej wielu instrukcji. Sposób, w jaki model interpretuje Twoje polecenia oraz jego stopnień zaangażowania w sesję nadal mają olbrzymi wpływ na siłę wyrazu zarejestrowanych zdjęć. Najlepsze sesje portretowe powstają zazwyczaj wówczas, gdy fotograf i model tworzą zespół, chcący wspólnie osiągnąć cel, jakim jest wykreowanie wyglądu zgodnego z konkretnymi założeniami sesji. Jest to możliwe

tylko wtedy, gdy podstawowe elementy budowania pozytywnej relacji z modelem odzwierciedlą się w postaci wysokiej jakości rezultatu końcowego. „Wszyscy ludzie dobrze reagują na jasne komunikaty, nie należy jednak przesadzić z ilością wypowiadanych uwag, ponieważ model może odnieść wrażenie, że cokolwiek robi, robi źle” – mówi Moore. „Aby wydobyć z modela wszystko, co najlepsze – i z każdego z członków ekipy uczestniczącego w sesji – musi on czuć, że ma swój udział w powstawaniu zdjęcia. Czasami lepiej jest nawet zarejestrować kilka ujęć czy póz, które Ci się nie podobają, i po prostu dalej robić zdjęcia korygując stopniowo pozę oraz ekspresję modela w pożądanym przez Ciebie kierunku”.

Częścią umiejętności kierowania modelem jest nauczenie się rozpoznawania tego, czy właściwie reaguje on na Twoje wskazówki. Jeżeli pracujesz z kimś, kto lubi pokazać, co potrafi, a Ty będziesz go nadmiernie instruował, to może to doprowadzić do tego, że taka osoba w ogóle przestanie z Tobą współpracować, wówczas musisz znaleźć sposób, aby w jakimś stopniu wykorzystać jej pomysły. Podobnie, nie wszystkie pozujące osoby muszą koniecznie robić to z olbrzymią swobodą i mogą czuć się nawet nieco skrępowane. Będą cały czas patrzyły na Ciebie i oczekiwały ciągłego udzielania im wskazówek, zwłaszcza jeśli będą czuły, że nie udaje im się zrobić tego, czego od nich oczekujesz.

Technologia cyfrowego rejestrowania obrazu pozwala fotografom oglądać zdjęcia na tylnym wyświetlaczu aparatu, a nawet na ekranie komputera, jeśli jest on połączony z aparatem kablem lub komunikuje się z nim bezprzewodowo i odbiera przesyłane pliki. Jednak zbyt wiele przerw na oglądanie zdjęć może zaburzyć płynność sesji i odbić się niekorzystanie na ostatecznym jej wyniku, zatem nie rób ich zbyt często.

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla rozrywki

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Trendy i przyszłość w wypożyczaniu sprzętu budowlanego: od zrównoważonego rozwoju do automatyzacji.

Branża budowlana nieustannie ewoluuje, podążając za najnowszymi trendami i innowacjami, kt…