Dom Dla siebie Fałszowanie żywności cz. 3

Fałszowanie żywności cz. 3

7 min odczyt
2
0
1,284
Fałszowanie Żywności

To są jaja, a nie jedzenie!

Opakowania z jajami, z piękną ilustracją kur na zielonej łączce, nijak się mają do rzeczywistego chowu zwierząt, które znosiły je w ciasnych klatkach bez możliwości wybiegu. Kod nr 3 wskazuje takowe warunki chowu drobiu. Dopiero kod nr 2 oznacza chów ściółkowy, nr 1 z wolnego wybiegu, a 0 – ekologiczny.

Na wyrobach wędliniarskich bardzo często brakuje informacji, że są produktami wysokowydajnymi, tj. z dodatkiem składników zwiększających wodochłonność (skrobia, fosfor, kara-geny), a których wydajność gotowego produktu w stosunku do składu mięsno-tłuszczowego [niepeklowanego] wynosi, w przypadki kiełbas drobnorozdrobnionych, nawet 135%.

Brak wymogu stosowania przez producentów obowiązujących niegdyś Polskich Norm ma znaczący wpływ na pogorszenie jakości żywności. Dziś jedynymi dokumentami określającymi wymagania jakościowe produktów spożywczych są Zakładowe Dokumenty Normalizacyjne, często też stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. W związku z tym wiele produktów pod tą samą nazwą handlową występujących na rynku różni się między sobą. Ponadto producenci nie określają w tych dokumentach podstawowych parametrów jakościowych, np. wody i skrobi, istotnych dla konsumenta. Szczególnie dotyczy to wędlin blokowych, w których niższe parametry jakościowe są korzystniejsze i łatwiejsze do osiągnięcia przez producentów. Brak unormowań prawnych w zakresie cech fizykochemicznych powoduje, że producenci ograniczają się tylko do normalizowania parametrów wyłącznie istotnych dla siebie.

Poletko produkcyjne dla naiwnych klientów

Na rynku występuje jeszcze jeden bardzo ciekawy trend, tzw. downsizing, czyli zmniejszanie wielkości opakowań przy jednoczesnym braku zmiany ceny produktu. Wykorzystują to producenci, gdyż my, kupujący, zwracamy przede wszystkim uwagę na koszt.

Producenci wykorzystują też nasze przyzwyczajenia. Niektóre produkty sprzedawane są w niestandardowych opakowaniach, np. występujące na rynku butelki napojów o niestandardowej pojemności 1,75 1, gdzie standardowa pojemność wynosi zwykle 2 1.

Jesteśmy też zachęcani oznakowaniami typu mega paka, xxl, super, giga, sugerujących znacznie powiększoną ilość produktu, która nie zawsze jest większa, ale za kilka dodatkowych centymetrów kwadratowych folii czy kartonu musimy zapłacić.

Oceniając wielkość opakowania, zwracamy uwagę przede wszystkim na wysokość i szerokość, natomiast istotnym wymiarem jest grubość. Nowe opakowanie, ze zmniejszoną zawartością, nie będzie na pierwszy rzut oka mniejsze od starego – dlatego prawdopodobnie nie zwrócimy uwagi, że jest dużo cieńsze. Podobne działanie występuje przy zabiegu zwężania szyjki butelki czy średnicy słoika. Przy tych opakowaniach producenci stosują też wklęsłe bądź bardzo grube denko, a także wysoki korek i dużą nakrętkę, a wszystko po to, byśmy ocenili produkt jako większy niż jest w rzeczywistości.

Aby zachować wielkość kartonowych pudełek, zmieniane jest ułożenie produktów wewnątrz nich, np. ciastka ułożone w pozycji poziomej; do opakowań wprowadza się też dodatkowe tacki i ścianki.

Mylący może okazać się również rysunek bądź zdjęcie na opakowaniu, które przedstawia zawyżoną liczbę ciastek czy czekoladek, w porównaniu z tym, co jest w środku.

Rodzajem downsizingu jest też wprowadzanie porcji jednorazowych typu 100 kcal, 1 łyk – dzięki temu kupujemy kilka sztuk produktów, za które płacimy więcej niż gdybyśmy kupili duże opakowanie o tej samej zawartości.

* * *

Jako konsumenci prowadzimy ciągłą walkę z przedsiębiorcami, którzy za wszelką cenę chcą osiągnąć jak największe korzyści. Od nas w dużej mierze zależy, która ze stron osiągnie satysfakcjonujący wynik tej walki. Nie kupujmy byle czego! Niech ten cały kit przeznaczony dla nas w formie ładnie spreparowanych dań zjedzą sami producenci! Bądźmy mądrzy i dobrze poinformowani!

Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Dla siebie

2 komentarze

  1. […] Część pierwsza Część trzeca […]

  2. […] Część druga Część trzecia […]

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Trendy i przyszłość w wypożyczaniu sprzętu budowlanego: od zrównoważonego rozwoju do automatyzacji.

Branża budowlana nieustannie ewoluuje, podążając za najnowszymi trendami i innowacjami, kt…